torsdag 6. mai 2010

Frilansfotograf

Heisann
Ritasfoto består seg av meg, Rita, og jeg tar på meg all slags fotografering(nesten). 



Jeg har siden 2006 fotografert med digitalt speilrefleks, og har de siste åra tatt på meg noen små oppdrag.

Oppdragene jeg har erfaring med så langt er; konfirmasjon, bryllup, portrett, reklame og sport.

Når det kommer til fotografering for min egen del har det gått i natur, dyr og fugler. Sistnevnte har blitt en stor interesse, og jeg jobber iherdig for å lære meg om fuglene -veldig interessant. 



Når det kommer til natur og dyreliv er jo det å være ute ikke bare en opplevelse, men du lærer mye også. Noen blinkskudd har jeg blitt belønnet med, og noen objekt er mer behjelpelig enn andre. Slik som da jeg fikk besøk av ei røy, hun la seg jo inntil beinet mitt...og til slutt ville hun bli med meg inn i huset.



Ritasfoto er et enkeltmannsforetak og vil ta på seg fotooppdrag, enten det være seg enkeltbilder eller flere, frittstående eller med tekst. Samtidig vil jeg ha bilder til salgs fra mitt eget arkiv, her kan nevnes bilder i kategoriene;

  • Natur; landskap, makro, planter, blomster, områder, fjell og vann
  • Dyr; fugler, hester, hunder, katter, sau, ku, villt; rådyr, elg, hjort, rein
  • Arkitektur; kjente bygninger, kirker o.l.
  • Motor; biler, motorsykler, snøscooter
  • Sport; stort sett ski -telemark(fra arrangement som Galdhøpiggrenn og Loftsrenn), sykling(Sognefjellet Duathlon)

Det som tar mye tid når man fotograferer digitalt er framkallingen. Bildet er ikke ferdig når det kommer fra kamera, og må dermed gjennom en liten prosess i Photoshop. Alle bildene jeg leverer fra meg er ferdig behandlet og kan sendes inn til hvilken som helst butikk til printing på papir.

Samtidig med at jeg tilbyr meg å fotografere, vil jeg tilby dere å behandle deres egne bilder om ønskelig. Hvem har vel ikke bilder liggende på data, cd eller lignende, som aldri har blitt behandlet. Sender du bildene til meg, kan jeg klargjøre de.

Kanskje du også har liggende bilder som er av litt dårlig kvalitet, men det er litt spesielt og du har ikke lyst til å slette det? Send det til meg, og jeg skal gjøre et forsøk!

Selv tar jeg bilder bare i raw-format, og foretrekker definitivt å jobbe med bilder i raw og tif. Om du har bare i jpg, så går det fint, men det er vanskeligere å redde et bilde da.

Så, hva mer har jeg å tilby? Jo, jeg kan ta imot bilder, sende de inn til framkalling, sende inn til forstørrelse o.l.. Enten det er jeg som har fotografert eller om det er dine egne bilder. Når jeg fotograferer pakkes det inn i pristilbudet du har fått av meg, evt etterbestillinger blir da kun til den prisen butikken tar pluss et gebyr på 50kr. Om det er bilder fra andre tar jeg et gebyr på 100kr + evt porto. Jeg vil da fungere som et mellomledd og tar litt for jobben.


Fotobøker, det er i vinden om dagen. Og jeg liker veldig godt dette konseptet, og har selvfølgelig store planer om å lage fotobøker. Alt fra enkle til litt mer omfattende, med tekst. Dette vil jeg informere mer om senere. Jeg har levert fotobøker til kunder, mer som album og har blitt overrasket over kvaliteten -kundene har også blitt veldig tilfredse!

Fotostudio har jeg dessverre ikke, men kanskje en dag? Likevel har jeg tilgang på studioblitzer og kan snart ta på meg studiooppdrag om vi finner et egnet sted å sette opp blitzene. Skulle ikke by på de helt store problemene, da man egentlig bare trenger en ryddig bakgrunn og noen få kvadratmeter til rådighet. Om du ønsker en studiofoto-shoot, si i fra i god tid!(Jeg skal nemlig lære meg hvordan dette fungerer, i kveld).

Om dere har lyst til å ta en foto-prat, ønsker å hyre meg til å fotografere eller har bilder dere trenger hjelp med - bare ta kontakt!



Mail: 
eller sms/ring 90276001(om jeg ikke svarer er jeg mest sannsynlig ute og fotograferer, send meg sms om det er null respons).






Framover vil jeg informere om hvordan starten av mitt firma Ritasfoto går, skrive litt om oppdragene mine og ellers det som kan berøre fotografering og foto. Vil etterhvert komme med fototips og lignende også. Mulig jeg starter med små utflukter i nærområdet, der jeg kan forsøke å lære fra meg litt til dere som har lyst til å komme i gang med fotograferingen. Jeg vil ikke kalle det kurs, syns det passer bedre med utflukt, sosial tur e.l. Jeg veit det er mange der ute som har anskaffet seg bra kamera, men som syns det er tidkrevende å lære seg alle funksjonene. Kanskje kan jeg hjelpe? Mer om dette kommer etterhvert.

Ha en flotters dag alle sammen, enten dere fotograferer eller ikke. Selv skal jeg klargjøre noenogtjue bilder til kveldens møte i Vågå Kamera Klubb. En klubb som jeg kan anbefale alle å bli medlem hos, utrolig flott gjeng med fotografer på alle nivå. Sosialt og lærerikt miljø!

Mvh Rita

Bildet er tatt ved midnatt, med høy ISO og 30 sekunders lukkertid.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar